Μικρόβια και μεταδοτικά νοσήματα: Προσέχω, για να μην έχω

 

Εισηγητές: Συντονίστρια του προγράμματος ήταν η Νίκη Σύρου, σχολική νοσηλεύτρια ΠΕ25 και οι επιπλέον εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν ήταν οι: Κακαγιά Ευαγγελία, φιλόλογος ΠΕ 02 και ο Αλέξανδρος Κολέτσος, γεωπόνος ΠΕ 18.12

Φορέας εργασίας:  ΕΕΕΕΚ Τρικάλων

Θεωρητικό πλαίσιο: Τα περισσότερα παιδιά σε όλο τον κόσμο παρακολουθούν δημοτικό σχολείο. Ιδιαίτερα σημαντική για την υγεία των μαθητών είναι η παροχή υγιεινών συνθηκών διδασκαλίας. Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής ορίζει ένα υγιεινό σχολικό περιβάλλον» ως «αυτό που προστατεύει τους μαθητές και το προσωπικό από τραυματισμό ή ασθένεια, και προωθεί δράσεις πρόληψης και συμπεριφορές εναντία σε  γνωστούς παράγοντες κινδύνου, που μπορεί να οδηγήσουν σε μελλοντική νόσο ή αναπηρία”.

Σκοπός-στόχοι: Σκοπός του προγράμματος ήταν διερεύνηση της αποτελεσματικότητας προγράμματος αγωγής υγείας στην τροποποίηση των γνώσεων, των στάσεων και της συμπεριφοράς  μαθητών στα μεταδοτικά νοσήματα. Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος ήταν: α) Γνωστικοί: Ενημέρωση μαθητών για τις έννοιες των μικροβίων και των μεταδοτικών νοσημάτων και κατανόηση της σημασίας της  πρόληψής τους. β)Συναισθηματικοί: Ευαισθητοποίηση μαθητών ως προς την επικινδυνότητα των μεταδοτικών νοσημάτων στη σωματική τους ακεραιότητα και διαμόρφωση στάσεων βασισμένων στην πρόληψη. Εξοικείωση μαθητών με τους χώρους περίθαλψης και φροντίδας, σε περίπτωση μεταδοτικού νοσήματος. γ)Ψυχοκινητικοί: Ανάπτυξη δεξιοτήτων και συμπεριφορών, που προάγουν την πρόληψη των μεταδοτικών νοσημάτων.

Εφαρμογή του προγράμματος: Το πρόγραμμα εντάσσεται στα πλαίσια της οιονεί πειραματικής (πιλοτικής) μελέτης με προ- και μετά- μέτρηση και με μια ομάδα παρέμβασης, τους τέσσερις μαθητές του ΕΕΕΕΚ Τρικάλων, κατά το σχολικό έτος 2015-16. Οι μέθοδοι αγωγής υγείας, που χρησιμοποιήθηκαν, αφορούσαν στην ενεργητική συμμετοχή, στη βιωματική μέθοδο, στην χρήση προτύπων και τέλος στην παραδοσιακή μέθοδο.

Αξιολόγηση: Η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του προγράμματος πραγματοποιήθηκε μέσω της χρήσης ερωτηματολογίου μέτρησης των γνώσεων, των στάσεων και της συμπεριφοράς των μαθητών στα μεταδοτικά νοσήματα, που δημιουργήθηκε από τη σχολική νοσηλεύτρια. Η επεξεργασία των αποτελεσμάτων έγινε περιγραφικά. H χρονική διάρκεια του προγράμματος ήταν πέντε 5 μήνες.

Αποτελέσματα: Παρατηρήθηκε μετά την παρέμβαση (πρόγραμμα αγωγής υγείας) αύξηση των γνώσεων και βελτίωση των στάσεων και της συμπεριφοράς των μαθητών ως προς τα μεταδοτικά νοσήματα, τα μικρόβια και την πρόληψή τους.

Συμπέρασμα-Πρόταση: Διαπιστώθηκαν, αφενός οι ελλείψεις των μαθητών σε θέματα πρόληψης μεταδοτικών νοσημάτων και αφετέρου η αποτελεσματικότητα της παρέμβασης. Συνιστάται η εφαρμογή αντίστοιχων προγραμμάτων αγωγής υγείας και σε άλλους πληθυσμούς μαθητών.