Κοινό Πρόγραμμα ΕΕΕΕΚ Τρικάλων-Ειδικό Δημ.Σχ.Τρικάλων
Εισηγητές: Νίκη Σύρου σχολική νοσηλεύτρια ΠΕ25 ΕΕΕΕΚ Τρικάλων και Δήμητρα Καταφυγιώτη σχολική νοσηλεύτρια ΠΕ25 (Συντονίστρια- Ειδικό Δημοτικό Σχολείου Τρικάλων)
Θεωρητικό πλαίσιο: Τα περισσότερα παιδιά σε όλο τον κόσμο παρακολουθούν δημοτικό σχολείο. Ιδιαίτερα σημαντική για την υγεία των μαθητών είναι η παροχή υγιεινών συνθηκών διδασκαλίας. Ένας από τους στόχους του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τα σχολεία, που επιθυμούν να προάγουν την υγεία, αποτελεί και η διαμόρφωση ενός φυσικού σχολικού περιβάλλοντος, στο οποίο η ασφάλεια και η υγιεινή θα αποτελούν σημαντικές προτεραιότητες.
Σκοπός-στόχοι: Σκοπός του προγράμματος ήταν η διερεύνηση της αποτελεσματικότητας προγράμματος αγωγής υγείας στην τροποποίηση των δεξιοτήτων των μαθητών σε θέματα υγιεινής/ καθαριότητας του φυσικού τους σχολικού περιβάλλοντος (εγκαταστάσεις-εξοπλισμός). Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος ήταν: α) Γνωστικοί: Ενημέρωση μαθητών για τις έννοιες των μικροβίων και της σχολικής υγιεινής. β)Συναισθηματικοί: Ευαισθητοποίηση μαθητών ως προς την αναγκαιότητα της τήρησης των κανόνων υγιεινής στο σχολείο και ως προς τους κινδύνους από την ελλιπή καθαριότητα γ) Ψυχοκινητικοί: Ανάπτυξη και καλλιέργεια δεξιοτήτων αναγνώρισης και καταγραφής των σημείων εκείνων στο σχολικό περιβάλλον, που υπονομεύουν την υγιεινή του χώρου.
Εφαρμογή του προγράμματος: Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε από κοινού με το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Τρικάλων στα πλαίσια των κοινών δράσεων και εντάσσεται στα πλαίσια της οιονεί πειραματικής (πιλοτικής) μελέτης με παρατήρηση, με προ- και μετά- μέτρηση και με μια ομάδα παρέμβασης, τους δυο μαθητές του ΕΕΕΕΚ Τρικάλων και τους δυο μαθητές του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Τρικάλων, κατά το σχολικό έτος 2015-16. Οι μέθοδοι αγωγής υγείας, που χρησιμοποιήθηκαν αφορούσαν στην ενεργητική συμμετοχή και στη βιωματική και παραδοσιακή μέθοδο.
Αξιολόγηση: Η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του προγράμματος έγινε σε δυο φάσεις, πριν και μετά την εφαρμογή του και μέσω της χρήσης καταλόγου ελέγχου παρατήρησης των παραγόντων κινδύνου για τη σχολική υγιεινή, που αναπτύχθηκε από τη σχολική νοσηλεύτρια του ΕΕΕΕΚ. Η επεξεργασία των απαντήσεων των μαθητών πραγματοποιήθηκε περιγραφικά. H χρονική διάρκεια του προγράμματος ήταν πέντε 5 μήνες.
Αποτελέσματα: Παρατηρήθηκε μετά την παρέμβαση (πρόγραμμα αγωγής υγείας) βελτίωση των δεξιοτήτων των μαθητών και των δυο σχολείων σε θέματα υγιεινής/καθαριότητας του φυσικού σχολικού περιβάλλοντος (εγκαταστάσεις-εξοπλισμός). Επιπλέον στα πλαίσια της κοινής δράσης των δυο σχολείων καλλιεργήθηκε η αρμονική συνεργασία, η ανάπτυξη φιλίας, η ευγενής άμιλλα και η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα καθαριότητας και των δυο σχολείων.
Συμπέρασμα-Πρόταση: Διαπιστώθηκαν, αφενός οι αρχικά μειωμένες δεξιότητες αναγνώρισης των κινδύνων για την σχολική υγιεινή και αφετέρου η αποτελεσματικότητα του προγράμματος αγωγής υγείας, μέσω της βελτίωσης των δεξιοτήτων αυτών. Συνιστάται η εφαρμογή αντίστοιχων προγραμμάτων αγωγής υγείας και σε άλλους πληθυσμούς μαθητών στα πλαίσια κοινών δράσεων, ώστε μέσα από δημιουργικές συνεργασίες να υιοθετούν στάσεις, δεξιότητες και πρακτικές διαμόρφωσης υγιεινού περιβάλλοντος μάθησης.